Кина ће економски раст све више ослањати на повећање куповне моћи свог народа

КИНА ПОСЛЕ XVIII КОНГРЕСА КПК - НЕКЕ ОЦЕНЕ И ПРОГНОЗЕ

  • Посебна пажња биће посвећена борби против корупције. Према речима председника НРК Ху Ђинтаоа, водиће се борба против дезорганизације а за обезбеђивање политичке чистоте
  • Неадекватно решење проблема корупције – како је упозорио - може да нанесе огромну штету КПК, „чак да уништити и њу и земљу”
  • ХУ: Сви који прекрше закон - морају бити позвани на одговорност, ма ко да су и ма какве положаје да заузимају

Пише: Ивета Фролова*

         УПРАВО завршени XVIII конгрес Комунистичке партије Кине привукао је посебну шажњу светске јавности. Ова тврдња није нимало преувеличана.

         У протеклој деценији Кина је освојила статус глобалне државе, постала један од центара светске политике, продемонстрирала феноменалне успехе у економском развоју и одмах после САД постала друга светска економија. Природно је да промене у руководству и долазак на власт „пете генерације” руководилаца нису остале незапажене, а НРК у наредној деценији тек предстоји да одреди даљи курс развоја државе.  

         Закључци XVIII конгреса и анализа на основу кинеских извора омогућују доношење бројних закључака и прогноза како о перспективама развоја унитарполитичке и социјално-економске ситуације у Кини, тако и о генералном правцу спољнополитичког курса ове земље. На основу њих могу се извести следеће оцене и прогнозе:   

         1. У Кини је обезбеђена политичка стабилност. Кина је сачувала регуларну и организовану смењивост политичког руководства земље. Прогнозе већине аналитичара, како руских тако и иностраних, да ће Си Ђинпинг заменик председника НРК, који је током XVIII конгреса изабран за генералног секретара ЦК КПК заменити у марту 2013. године Ху Ђингтаоа на месту председника Народне Републике Кине, а потпредседник Државног савета НРК Ли Кећијанг премијера Вен Ђибаоа, иако дате знатно пре конгреса, показале су се потпуно тачним. У том смислу конгрес није донео никаква изненађења.

         Руководство Кине ће се и даље придржавати пута изградње социјализма на кинески начин, за шта су неопходне реформе и отвореност, очување социјалне равноправности, достизање свеопштег благостања грађана и социјалне хармоније и миран развој под обавезним руководством Комунистичке партије Кине.

         Реформа политичког система НРК биће настављена, али ће основни акценат бити стављен на то да промене у овој области не доведу до опасне социјално-политике и економске дестабилизације.

         2. Пред новим руководством НРК, као и раније, као задатак стоји обезбеђење стабилног економског развоја земље. Поред успеха које је Кина достигла у области економије, и даље остају многобројни изазови на чије ће решавање бити усмерена посебна пажња нових државних лидера.  

         Један од главних изазова је питање: како остварити економску политику у новим условима у самој Кини и светској економији у којој се испољавају тенденције заостајања, у првом реду у развијеним западним земљама.

         У условима битног смањења светског тржишта за извоз кинеске робе, важан задатак кинеског руководства остаје „поновно усклађивање” механизма економског раста НРК са ослонцема на повећање унутрашње тражње и повећање куповне моћи становништва.

         3. Напори кинеског руководства биће усмерени на решавање великог броја социјалних питања. То се односи на смањење социјалног незадовољства путем усавршавања система социјалне заштите и повећања животног стандарда становништва, „смањење социјалног раслојавања” у кинеском друштву, као и на смањење националистичког понашања путем идејног рада и формирања потребног погледа на свет међу савременом кинеском омладином.

         4. Посебна пажња биће посвећена борби против корупције. Према речима председника НРК Ху Ђингтаоа, „борба против дезорганизације и обезбеђивање политичке чистоте – важан је политички проблем који привлачи пажњу целог народа”. Неадекватно решење проблема корупције може да нанесе огромну штету Комунистичкој партији Кине, „чак да уништити и њу и земљу”. Сви који прекрше закон - морају бити позвани на одговорност „ма ко да су и ма какве положаје да заузимају”.

         5. Велики значај биће дат заштити животне средине и новом приступу у области екологије. У свом говору на конгресу, Ху Ђингтао је овом питању посветио посебну пажњу, истакавши да „од стварања еколошке културе непосредно зависи будућност нације и срећа народа”. Он је истакао да је екоцивилизацијском развоју важно дати значај и обезбедити да се у њега укључе сви аспекти економске, политичке, културне и социјалне изградње.

         6. Кина има намеру да и даље води независну и самосталну спољну политику, да активно учествује у раду ОУН, Г-20, Шангајске организације за сарадњу, БРИКС-а и других међународних организација.

         У свом реферату Ху Ђингтао је истакао да се Кина залаже за мирно решење међународних спорова и „горућих” проблема, да је против примене оружја и претњи његовом применом, као и против подривања законито изабраних власти у другим земљама и тероризма свих врста. Војна политика Кине има искључиво одбрамбени карактер, али, имајући све ово у виду, „НРК ће наставити са непоколебљивом одбраном свог суверенитета и безбедности као и борбу са притисцима споља”.

         На освову оцена кинеских аналитичара, као и на основу прогноза Руског института за стратешка истраживања, Кина ће сачувати континуитет  спољнополитичког курса према Русији. Шта више, у условима смањења спољних тржишта и стагнације економије у западним земљама, развој сарадње са Русијом Народној Републици Кини доноси суштинску корист и добробит.

         Данас се односи између наше две земље развијају услазном линијом и имају стабилан карактер. Успостављени механизам билатералних односа захтева усавршавања. Посебно када је реч о трговинско-економској и инвестиционој сарадњи.

         Преовладава уверење да ће ново кинеско руководство уложити напор за наставак узајамних односа у овим областима што ће у многоме допринети развоју руско-кинеског стратешког партнерства, усаглашених дејстава и дизању сарадње између НРК и РФ на нови виши ниво.  

         * Виши научни сарадник Центра за Азију и Блиски исток Руског института за стратешка истраживања

 

         Превео: Горан Шимпрага

 

Категорије: 

Слични садржаји

Коментари