ШУЛТЕ: Морате своје авиокомпаније ујединити у неки нови ЈАТ
ГЛАВНИ СЕКРЕТАР ЕВРОПСКОГ УДРУЖЕЊА ЗА АВИОПРЕВОЗ
УПОЗОРИО БЕОГРАД, ЗАГРЕБ, ЉУБЉАНУ, САРАЈЕВО И ПОДГОРИЦУ
Улрих Шулте Штратхаус
- Croatia Airlines, ЈAT, Аdria Airways, Montenegro Airlines и BH Airlines заједно на годишњем нивоу превезу око пет милиона путника - тек сваког трећег авио-путника са подручја бивше Југославије. А толико је ЈАТ превозио на крају 80-их година
АВИОПРЕВОЗНИЦИ са подручја бивше Југославије се морају повезати или чак ујединити ако желе да опстану на тржишту, упозорио је главни секретар Европског удружења за авиопревоз - Улрих Шулте Штратхаус.
Croatia Airlines, ЈAT, Adria Airways (Словенија), BH Airlines и Montenegro Airlines су премале да би пратиле тржишне утакмице, каже Шулте, а пренео загребачки Вечерњи лист.
Овај стручњак указао на оно што знају и нестручњаци у Београду, Загребу, сарајеву, Подгорици и Љубљани: да је некадашње заједничко југословенско тржиште расцепкано, а да су национални превозници премали и неефикасни.
Зато је предложио „регионално решење“, односно - стварање компаније која би деловала глобално, покривала локалне потребе и повезивала се са иностранством преко међународних аеродромских центара.
„Свака авио-компанија може да преживи и остане конкурентна само ако води рачуна о трошковима и стратегијама које узимају у обзир властите предности и слабости. Међутим, изазов у југоисточној Еуропи посебно је велик јер је тржиште доиста врло фрагментирано”, рекао је Шулте.
Шулте сматра да се може након 20 година обновити нека верзија ЈАТ-а, али да то захтева изузеће антитруст закона, а да је битно где би било седиште нове компаније.
Авиопревозници из бивше Југославије послују са милионским губицима и свима прети стечај, а у том случају ће њихове линије преузети велика авиокомпанија, као што је Луфтханза урадила у Мађарској кад је банкротирао Малев, напомиње Шулте.
Croatia Airlines, ЈAT, Адрia Airways, Montenegro Airlines и BH Airlines заједно на годишњем нивоу превезу око пет милиона путника. А толико је ЈАТ превозио на крају 80-их година кад је био национални превозник бивше Југославије.
Тај податак говори да авиопревозници из регије стагнирају у развоју јер укупно на простору бивше Југославије тренутно годишње има око 16 милиона путника, што значи да мање од трећине њих лети с домаћим авиокомпанијама.
„Заједничка“ флота тих авиокомпанија пак броји 50 авиона.