Небо над БиХ контролисаће НАТО или нека његова чланица, али то неће бити Хрватска

БИХ ИМА 40 ХЕЛИКОПТЕРА, СЕДАМ АВИОНА ТИПА „ОРАО“, ЈЕДНОГ „СУПЕРГАЛЕБА“ И ДЕВЕТ „ЈАСТРЕБОВА“, АЛИ СУ СВИ НЕИСПРАВНИ

Душанка Мајкић

  • Душанка МАЈКИЋ, председавајућа Заједничке комисије за одбрану и безбедност парламента БиХ: Нема никакве основе да Хрватска војно контролише небо над БиХ. Она жели да прошири свој простор деловања и то је логично, али заиста нема основа да то ради у БиХ
  • Бошњаци у БиХ веома су заинтересовани за комплетне Оружане снаге и желе и војну авијацију, али Срби у БиХ сматрају да Оружане снаге треба укинути, или бар свести на најмању могућу меру која искључује авијацију као нереалну и нерационалну

         ВОЈНУ контролу неба над БиХ имаће НАТО, а због унутрашњих политичких питања то ни у ком случају не може бити Хрватска, односно њене оружане снаге, рекао је бањалучким „Независним новинама“ извор из Министарства одбране БиХ.

         „Ту контролу ће имати НАТО или нека његова чланица, али тонеће бити Хрватска. Неколико пута смо покушали да ступимо у контакт са колегама у Словенији којима небо контролише Италија и да видимо колико то све кошта, али никада нисмо добили одговор на то питање. Неке приче круже да Италијани то раде бесплатно, а опет неке друге - да то кошта између 30 и 40 милиона евра годишње. Сумњам да баш џаба неко ради такав посао“, испричао је исти извор.

         Истовремено је нагласио да БиХ мора имати војну контролу над својим небом и да мора учествовати у том процесу барем шаљући податке, односно радарске слике земљи која има капацитет да ради „аир полисинг“.

         „Према Председништву БиХ отишао је документ о којем се оно мора изјаснити, а који се односи на авијацију у БиХ. Документ, односно студија о војној авијацији БиХ, подразумева да се БиХ реши старих авиона које има, а који су неисправни и то на начин да их прода па новац уложи у нове и модерније, да се неки од њих ремонтују или да се замене за транспортне и противпожарне“, испричао је исти извор „Независних“.

         БиХ би са ремонтованим авионима којима располаже могла и сама да обезбеди „аир полисиниг“, али само по лепом и ведром времену, јер су авиони заиста стари.

         Оружане снаге Хрватске кроз BRAAD програм и израду Студије о надзору ваздушног простора за БиХ, Македонију и Црну Гору желе да контролишу небо над тим земљама, а како су оценили поједини аналитичари, то раде на врло интелигентан начин и корак по корак.

         Аналитичари тврде да ће студија коју за Хрватску ради НАТО показати да БиХ, Македонији и Црној Гори треба радар далеког домета, који ће на крају вероватно бити набављен, након чега остаје да се авиони неке од земаља, у овом случају Хрватске, уведу у ваздушни простор.

         Душанка Мајкић, председавајућа Заједничке комисије за одбрану и безбедност парламента БиХ, каже да нема никакве основе да Хрватска војно контролише небо над БиХ.

         „Хрватска жели да прошири свој простор деловања и то је логично, али заиста нема основа да то ради у БиХ“, казала је Мајкићева.

БиХ је у апсурдној ситуацији јер редовно плаћа око 100 пилота, који поред месечне плате примају и летачки додатак, иако практично већина од њих никада не лети.

         Према незваничним информацијама, БиХ има око 40 хеликоптера, од којих је 15 исправно, док се остали налазе по хангарима широм БиХ, али и у Турској, где су завршили одмах након рата и никада нису враћени на територију БиХ.

         Поред три врсте хеликоптера, БиХ има и седам авиона типа „орао“, једног „супергалеба“, девет „јастребова“ и неколико авиона „цесна“. Сви ови авиони су неисправни и више од десет година нису летели.

         „Ми у БиХ још немамо одговор на питање колико стварно имамо авиона и хеликоптера, а одговор каква ће бити авијација крије се у документу под називом „преглед одбране“, који се прави већ седам година“, казала је Мајкићева.

         Она истиче да су Бошњаци у БиХ веома заинтересовани за Оружане снаге и да желе и војну авијацију, док са друге стране Срби у БиХ сматрају да Оружане снаге треба укинути, а ако не то, онда свести на најмању могућу меру која искључује авијацију као нереалну и нерационалну.

         (Извор: „Независне новине“)

Категорије: 

Слични садржаји

Коментари