Ћеранић: Електронским бомбашима циљ није обнова калифата већ дестабилизација Српске

У БЕЗМАЛО СВЕ ОСНОВНЕ И СРЕДЊЕ ШКОЛЕ У СРПСКОЈ СТИГЛА ДОЈАВА О ПОДМЕТНУТИМ БОМБАМА

* Стигле су путем електронске поште. Са наводним потписом Исламске државе, однoсно њених ратника који најављују обнову калифата и рат против неверника, а узгред траже и 10 БТЦ (биткоина). У чврстој валути исказано, траже 880 000 долара

* Чудни неки терористи. Поруку исписују на српском језику, граматички и правописно без грешке. Траже новац у криптовалути чији траг је лако пратити, нарочито када се претвара у чврсту валуту

* Послали су претњу мејлом, а свјесни су да ИП адресу безбедносне службе у сарадњи са Гуглом, односно гмаил-ом, могу открити. Користили су и Јандекс и  Гмаил. То је био повод једном сарајевском порталу да објави како су претње стигле са руског домена

* Годинама указујемо на потребу увођења у школе координатора за безбедност. То не мора бити ново радно мјесто, већ постојећи помоћник директора школе или наставник који би био едукован за откривање безбедносних претњи, не само када су у питању дојаве попут ове, него и вршњачко насиље.  Он као „човек изнутра“ располаже са више оперативног маневра него полицајац пред школом

* Перманентно треба бринути и о мало већој деци. Не будемо ли радили са младима, ми ћемо их изгубити. Губимо их тако што одлазе и што их „глобалистички смрад“ преумљује

 

           Пише: Предраг ЋЕРАНИЋ

           У СКОРО свим основним и средњим школама у Републици Српској путем електронске поште стигле су дојаве о тобоже подметнутим бомбама. Уз дојаву је дошао и наводни потпис Исламске државе, однoсно њених ратника који најављују обнову калифата и рат против невјерника, а узгред траже и 10 БТЦ (биткоина). У чврстој валути исказано, траже 880 000 долара.

           Чудни неки терористи. Поруку исписују на српском језику, граматички и правописно без грешке. Траже новац и то у криптовалути чији траг је лако пратити, нарочито када се претвара у чврсту валуту. Послали су пријетњу мејлом, а свјесни су да ИП адресу безбједносне службе у сарадњи са Гуглом, односно гмаил-ом, могу открити.

           Користили су и Јандекс и  Гмаил. То је био повод једном сарајевском порталу да објави како су пријетње стигле са руског домена.

           Хм, мејл адресу на Јандекс-у као и на Гмаил-у може отворити било ко и било гдје у свијету. Али, шта с тим? Полиција тако може доћи до ИП адресе, односно локације одакле је посљедњи пут коришћен мејл са којег је испаљена пријетња. То може бити било који јавни објекат, тј кафе који има вајфај.

           Нико није толико луд да са кућног рачунара или смартфона шаље такав мејл. Значи, мала корист од ИП адресе и када буде откривена.

И овакви мејлови су стизали у неке школе

           Тужилаштво је отворило истрагу, дјело означило као тероризам. Исправно, и пријетња насиљем (ако је политички мотивисана) може бити окарактерисана као терористички чин. Али, шта даље?

           Хоће ли починилац овог кривичног дјела бити откривен? Мале су шансе. А све је некако необично.

           Пријетећи мејлови су стигли и у школе у тузланском кантону, али се у Тузли томе дало мање медијске пажње него у Српској. Све су прилике да мотив није ни најава обнове калифата нити је финансијске природе. Ријеч је о дестабилизацији, првенствено Републике Српске, али и БиХ.

           Неко жели да посије пометњу, односно страх и панику. Коме је то у интересу?

           Годинама указујемо на потребу увођења у школе координатора за безбједност. То не мора бити ново радно мјесто, већ постојећи помоћник директора школе или наставник који би био едукован за откривање безбједносних пријетњи, не само када су у питању дојаве попут ове, него и вршњачко насиље.

           Он као „човјек изнутра“ располаже са више оперативног маневра него полицајац пред школом.

           Шта се дешава након што пријетња-мејл стигне на школске рачунаре? Зове се полиција, призову се медији. Узнемире ђаци, родитељи, јавност. Полиција изврши контрадиверзиони преглед, установи да су дојаве биле лажне и „идемо даље“.

           До када тако? До стварне експлозије?!

           Како се обавља контрадиверзиони преглед?

           Најпоузданији је визуелни преглед, односно претрага школских простора, не би ли се пронашли сумњиви предмети (заборављени руксак) и слично. Други начин је коришћење обученог пса. На аеродрому Шереметјево у Москви пси се редовно користе. Једном приликом био сам присутан, односно гледао таквог пса у акцији.

           Безбједности школа морамо дати већу пажњу, а не само када стигну ужасавајући мејлови.

           Петочлана делегација Факултета безбједносних наука протекле седмице боравила је у Москви на конференцији коју је организовао сродни факултет, а са којим имамо дугорочну сарадњу. Тема је била обука људи са искуством у Специјалној војној операцији (СВО) како би исти били укључени у наставни процес. Тај руски факултет и школује будуће наставнике који ће предавати предмет Основи безбједности животне дјелатности.

Предраг Ћеранић

           Предмет обухвата, између осталог, личну и колективну безбједност, поступање у ванредним ситуацијама, прву помоћ,  основе цивилне заштите, здрав начин живота.

           Прошле године предмет је преименован у Основи безбједности и заштите отаџбине. Уз већ постојеће садржаје добио је и нове као што су основи одбране и заштите отаџбине (појам отаџбине и грађанске одговорности, улога државних служби безбједности, основна знања о одбрамбеном систему државе) те патриотско и грађанско васпитање а обухвата уставне обавезе грађана, поштовање закона, историјску и културну улогу одбране земље.

           Управо спој теоретских и практичних знања и јесте најбољи пут за обуку и васпитање младих. Зато редовно ангажујемо припаднике МУП-а у практичном дијелу наставе на Факултету безбјдносних наука (вожња дронова, обука на еир софт оружју, преношење знања из практичног рада) с надом да ће се руска искуства у заштити школа и васпитања омладине пренијети и у Српску, у оном дијелу који је нама прихватљив и примјењив.

           Брига о безбједности школа остаје. Након трагедије у београдској Основној школи „Владислав Рибникар“ напокон смо схваћени озбиљно када смо као факултет предлагали да се у школски систем Српске уведе предмет Безбједносна култура. Није испало како смо то скоро три године тражили, али се ипак нешто урадило.

           Нови предмет је Безбједност и хуманост, није обавезан већ факултативан. Изучава се у завршним разредима основне и у сва четири разреда средњих школа. Било је много несхватљивих отпора, али захваљујући упорној и бескомпромисној директорки Републичког педагошког завода, Слађани Танасић, ствар је успјела.

           И о оној мало већој дјеци, треба перманентно бринути. Не будемо ли радили са младима, ми ћемо их изгубити.

           Губимо их тако што одлазе и што их „глобалистички смрад“ преумљује.

            https://sveosrpskoj.com/komentari/ceranic-elektronskim-bombasima-cilj-ni...

 

 

Категорије: 

Слични садржаји

Коментари