Вучић због „Београда на води” мора да донесе lex specialis
У ЗАКОНУ И ЊЕГОВОМ ОБРАЗЛОЖЕЊУ СВЕ АРАНЖИРАНО КАО - РЕЖИМСКА БАЈКА
- За спровођење закона потребна су додатна финансиjска средства из буџета
- На површини плана од око 177 хектара предвиђено jе да се сагради нешто више од 1.000.000 квадратних метара стамбеног простора, око 750.000 квадратних метара пословног и комерциjалног простора, више од 62.000 квадрата jавних садржаjа као што су вртићи, школе, установе културе, социjалне и здравствене заштите и око 242.000 квадрата нових зелених површина
У СКУПШИНУ Србиjе стигао jе Предлог закона - lex specialis, на усваjање по хитном поступку, о поступцима експроприjациjе и издавања грађевинске дозволе ради реализациjе изградње проjекта „Београд на води”.
Oвим законом уређуjе се утврђивање jавног интереса за експроприjациjу непокретности ради реализациjе проjекта изградње - „Београд на води”, као проjекта од посебног значаjа за Републику Србиjу и Град Београд, речено jе у Предлогу закона.
Њиме се одређуjе корисник експроприjациjе, уређуjе поступак и други односи коjи настану у реализациjи Проjекта, поступак и начин издавања грађевинске дозволе и других аката потребних у поступку изградње обjеката...
Tакође, утврђуjе се jавни интерес за експроприjациjу непокретности у циљу привођења земљишта намени ради изградње пословно-стамбеног комплекса „Београд на води” - са пратећом инфраструктуром, а у складу са Просторним планом подручjа посебне намене уређења дела приобаља града Београда.
По том законском предлогу Република Србиjа и Град Београд имаjу сва права, обавезе и одговорности корисника експроприjациjе предвиђене законом коjим се уређуjе експроприjациjа као и овим законом.
За експроприсану непокретност власник има право на накнаду коjа не може бити нижа од тржишне вредности непокретности, наводи се и додаjе да jе власник непокретности дужан да се изjасни у року од осам дана од дана добиjања предлога за експроприjациjу.
По окончању поступка експроприjациjе и упису права своjине на непокретностима, Република Србиjа, неизграђено грађевинско земљиште може дати у дугорочни закуп, у циљу привођења земљишта урбанистичкоj намени, каже се у Предлогу закона.
Tрошкови Града Београда на уређивању грађевинског земљишта на локациjи биће регулисани посебним уговором између Града Београда и Републике Србиjе.
У образложењу се каже да jе Уставни основ за доношење овог закона садржан у одредби коjом jе предвиђено да право своjине може бити одузето или ограничено само у jавном интересу утврђеном на основу закона, уз накнаду коjа не може бити нижа од тржишне као и да Република Србиjа уређуjе и обезбеђуjе своjинске и облигационе односе и заштиту свих облика своjине.
Kако се наводи, Београд има око 200 километара обале, коjа jе у наjвећем делу запуштена и неуређена.
Део обале, Савско приобаље по своjоj локациjи спада у наjатрактивниjе делове Београда, а анализом постоjећег стања утврђено jе да би активирањем и уређењем локациjе, град и Република значаjно унапредили и подигли своjе туристичке потенциjале, са jедне стране, док би са друге таj део града био комунално и саобраћаjно уређен.
Из свих наведених разлога, Проjекат „Београд на води” jе Oдлуком Владе утврђен као проjекат од значаjа за Републику Србиjу и град Београд, речено jе у образложењу.
Са аспекта уставности, доношење тог закона, коjи jе по своjоj правноj природи lex specialis у односу на општи закон jе могуће, с обзиром да jе Влада Републике Србиjе таj проjекат оценила као проjекат од посебног значаjа за Републику Србиjу.
Aнализом власничких односа на рађевинском земљишту, утврђено jе да jе Република Србиjа уписана као власник на наjвећем броjу катастарских парцела, на мањем броjу катастарских парцела уписан jе град Београд, а наjмањи броj катастарских парцела евидентиран jе као власништво правних и физичких лица.
Aнализа и утврђивање права своjине на обjектима jе спроведена, наводи се и додаjе да jе та анализа показала да у обухвату планског документа за ово подручjе постоjи одређени броj бесправно саграђених обjеката, коjи нису евидентирани у jавноj књизи о евиденциjи непокретности и правима на њима, као и да постоjе захтеви раниjих власника за враћање имовине, поднети у складу са законом коjим се уређуjе реституциjа.
Наведене анализе коришћене су приликом рада на изради нацрта овог закона, формулисањем одредби коjе ће уважити све правне ситуациjе коjе могу настати приликом развлашћивања, поштуjући притом опште начело да се за експроприсане непокретности мора исплатити тржишна вредност непокретности или у своjину дати друга, адекватна непокретност.
За спровођење закона потребна су додатна финансиjска средства из буџета.
Наводи се и да jе у току 2014. године усвоjен плански документ, започете активности на рашчишћавању терена и обезбеђен jе инвеститор радова, што су предуслови да се, имаjући у виду одредбе овог закона, започне и са изградњом.
Jедан од стратешких приоритета у реализациjи плана развоjа Београда и Републике Србиjе jе Београдски чвор, завршетак путничког система и ослобађање Савског амфитеатра планираном изградњом станице Београд Центар, построjења TПС, РTЦ у Mакишу и другог колосека од Панчевачког моста до Панчева.
Решења предложена овим законом решиће питање измештања београдског железничког чвора из савског амфитеатра, расељавање становника коjи децениjама стануjу у старим, трошним и неусловним обjектима без основне саобраћаjне и комуналне инфраструктуре.
Према подацима из Просторног плана на површини плана од око 177 хектара предвиђено jе да се оствари нешто више од 1.000.000 квадратних метара стамбеног простора, око 750.000 квадратних метара пословног и комерциjалног простора, више од 62.000 квадрата jавних садржаjа као што су вртићи, школе, установе културе, социjалне и здравствене заштите и око 242.000 квадрата нових зелених површина.
Oви капацитети, наводи се у образложењу Предлога закона, омогућаваjу да на овом простору буде више од 13.000 запослених и више од 17.000 становника.
Подаци указуjу, додаjе се, да проjекат „Београд на води” представља jедан од наjзначаjниjих инвестиционих подухвата у Републици Србиjи, а изградња ових садржаjа знатно ће допринети подизању вредности окружења и Београда као целине.
Поред изградње ова локациjа би била и од велике важности за промоциjу туризма, сама за себе и као интегрални део понуде Београда и Србиjе.
Укупни ориjентациони трошкови реализациjе jавних површина и обjеката и расељавања износе око 33 милиjарди динара, а приходи од пореза су 37,3 милиjарди динара, док ће се позитивни ефекти ове инвестициjе показати и у наредном периоду кроз приходе коjи ће се остваривати у току експлоатациjе, кроз разне видове пораза и прихода.
Eкономска анализа показала jе да jе предложени проjекат спроводив и са аспекта државе и локалне самоуправе и са аспекта инвеститора, а директни ефекти везани су за инвестициона улагања коjа ангажуjу целокупну грађевинску индустриjу и повезане делатности, као и за покретање укупних привредних активности.
Kористи су многоструке, од пореза на промет некретнина, такси и доприноса, преко доходака правних и физичких лица, до накнада за коришћење jавних добара и других прихода. Индиректни ефекти су повећање квалитета животне и радне средине, економски и друштвено одрживи и исплативи.
Танјуг