Русија обновила пројекат ледоломаца на ваздушним јастуцима

БИЛИ „НАЦРТАНИ“ ЈОШ 80-ИХ ГОДИНА ПРОШЛОГ ВЕКА У СССР

  • Претпоставља се да ће дужина новог ледоломца бити 17 м,  ширина око 20 м, а тежина - 320 тона
  • Ледоломци неће извлачити воду испод леда јер ће у „јастуку“ имати компресор којим ће кроз пукотине и напрслине у леду убризгавати ваздух. Ефекат ће бити да вода више не држи лед, па он - под тежином ледоломца - почиње да пуца

        МИНИСТАРСТВО индустрије и трговине Руске Федерације спремно је да обнови пројектовање и производњу ледоломца потпуно новог типа - на ваздушном јастуку.

        Таква врста бродова је 80-их година прошлог века пројектована у СССР, али се од плана било одустало.

        „Ваздушни ледоломац“ би највише помогао у изградњи платформи за вађење нафте и гаса у плитким водама Карског мора, Обског залива и Каспијског мора. Овај пројекат је део програма за производњу технике која треба да омогући освајање фосилних ресурса у приобаљу.

        Обични ледоломци се не могу користити на плитким воденим повершинама. Бродови који су у стању да плове плитким водама имају пропелере близу површине воде што смањује неопходну снагу за ледоломце.

        Један од оснивача ледоломаца и пројектант, шеф катедре Нижегородског државног техничког универзитета Валериј Зујев, каже да је овај модел ледоломца већ био спреман за време перестројке, али су уследила тешка времена.

        - Радио сам на том пројекту и спремам се да опет будем његов део. Принцип рада ћу објаснити на једноставном примеру. Рецимо, да је нека водена површина покривена ледом. Како да га пробијемо, а да не улажемо никакве напоре? Ако испод леда извучете мало воде, између површине леда и воде формира се ваздушна површина. Вода престаје да штити ледену површину и почиње процес самосталног ломљења леда - говори Зујев.

        Ледоломац не извлачи воду испод леда. У основи ледоломца, у „јастуку“ се налази компресор који кроз пукотине и напрслине у леду убризгава ваздух. То доводи до тога да вода више не држи лед, па он - под тежином ледоломца - почиње да пуца.

        Поменуто министарство је обезбедило новац потребан да у насредне две године буде произведен прототип и обављебо њего

        „Ваздушни ледоломац“ коштаће око 45 милиона рубаља. Садашњи речни ледоломци „Москва“ и „Санкт Петербург“ коштали су по 3 милијарде рубаља.

        - То ће бити принципијелно нова врста ледоломаца - уверен је Зујев. - Атомски ледоломци су потребни ради пробијања канала на Северном морском путу, а тамо су у питању потпуно другачији капацитети и циљеви. Наш пројекат је ограничен дебљином леда до 1,5 m, данашња индустрија производи само такве машине. Вероватно ће се у будућности овај показатељ повећати.

        Зујев верује да ће се његов ледоломац користити и на Волги.

Категорије: 

Слични садржаји

Коментари