НАСА открила око Земље појас супербрзих енергетских електрона

ПОСЛАЛА СОНДЕ ДА ИЗУЧЕ ДВА „ВАН АЛЕНОВА“ ПРСТЕНА,

А ОНЕ ОТКРИЛЕ - ПОТПУНО НЕПОЗНАТИ ТРЕЋИ

Ван Аленови прстенови

• Досад се знало за два Ван Аленова појаса - унутрашњи (дебљине 100 до 10.000 км) и спољњи (дебљине 13.000 до 60.000 км), а наведене честице у тим појасевима врше наелектрисање космичких зрака. Спољњи појас садржи високоенергетске електроне, а унутрашњи протоне и електроне, а оба у себи имају и мању количину алфа-честица

АМЕРИЧКЕ сонде близанци - „Ван Ален А“ и „Ван Ален Б“ - током прошле године су забележиле, одмах након лансирања у свемир, необичну појаву коју је прекинуо изразито јак међупланетарни ударни талас, преноси НАСА.

Те сонде лансиране су да би истражиле такозване Ван Аленове појасеве зрачења око Земље (подручја наелектрисаних високоенергетских честица заробљених магнетским пољем Земље), који су били једно од првих открића на почетку свемирских истраживања крајем 50-их година прошлог века.

Постоје два Ван Аленова појаса - унутрашњи (дебљине 100 до 10.000 км) и спољњи (дебљине 13.000 до 60.000 км), а наведене честице у тим појасевима врше наелектрисање космичких зрака. Спољњи појас садржи високоенергетске електроне, а унутрашњи протоне и електроне, а оба у себи имају и мању количину алфа-честица.

Задатак Ван Аленових сонди, које имају бројне суперосетљиве сензоре, јесте анализа плазме, енергетских честица, магнетских поља и таласа плазме у тим појасевима.

У НАСА се нису надали да ће сонде - на висини између 19.100 до 22.300 км од површине Земље - открити и трећи појас, којег чине супербрзи енергетски електрони.

Како је настао, научници за сада не знају, али претпостављају да је зрачење са Сунца одвојило део спољњег појаса. Испрва су амерички научници мислили да инструменти на сондама не раде како треба, али је провером брзо утврђено да је с њима све у реду. Исти ти инструменти ће у будућности бацити додатно светло на уочену аномалију - ако се уопште може говорити о аномалији - да би научници могли да понуде неко рационално објашњење новооткривеног феномена.