Астрофизичаре 2013. очекује веома занимљива небеска представа

НОВИ СНИМЦИ СУПЕРМАСИВНЕ ЦРНЕ РУПЕ У ЦЕНТРУ НАШЕ ГАЛАКСИЈЕ

• Без обзира на пролазну „успаваност“ - црна рупа Sgr A* може да се пробуди 2013. године. Узрок је мали облак гаса који се креће директно у правцу црне рупе и идуће године треба да јој се приближи за око 40 милијарди км (то је отприлике 270 пута више него што је растојање од Земље до Сунца)
  • Претпоставља се да ће услед привлачења црне рупе молекуларни облак почети да нестаје, део материје ће „отићи“ у црну рупу, што ће довести до њене појачане активности

РЕНТГЕНСКА опсерваторија NuSTAR, која је почела с радом 2012. године, представила је приказе супермасивне црне рупе, која се крије у центру наше Галаксије.

У астрофизици је овај објекат познат као Sgr A* (Sgr oд Sagittarius, што значи да се на небу налази у сазвежђу Стрелца). На добијеним приказима види се хронолошко повећање јачине светлости - рендгенски блесак. Ово сведочи о краткорочном појачавању активности црне рупе.

Сама супермасивна црна рупа (чија маса, како се претпоставља, неколико милиона пута премашује масу Сунца) се не види. Опесрваторија је успела да региструје јако рендгенско зрачење материје из околине које убрзава кретање до врло великих брзина.

Уколико црна рупа гута извесну количину материје, у току тог процеса се издваја прилично велика количина енергије. Она се види као јачање рендгенског зрачења, односно као рендгенски блесак.

Посматрања су вршена још у јулу заједно с космичком опсерваторијом Chandra (НАСА), која ради у мањем енергетском дијапазону рендгенског зрачења, као и с надземном опсерваторијом „Кек“ (Хаваји), која ради у инфрацрвеном дијапазону.

Засад овде нема правог научног открића. NuSTAR је само регистровао зрачење, које карактерише понашање „наше“ црне рупе. Међутим, подаци телескопа, по речима водећег истраживача пројекта Фионе Харисон, помоћи ће да се схвати зашто у принципу „мирна“ Sgr A* с времена на време показује нагли пораст активности.

Sgr A* се понаша тихо. А пре неколико векова је, како показују истраживања руских научника, била много активнија. Гутала је материју из околине у великим размерама, дакле, била је много светлија у рентгенским зрацима.

Још 1993. године уз помоћ руске рентгенске опсерваторије ГРАНАТ откривено је јако рентгенско зрачење од молекуларног облака Sgr В, који се налази на свега 10 парсека од Sgr A* (око 300 билиона км).

Руски истраживачи Рашид Сљунајев, Максим Маркевич и Михаил Павлински из Института за космичка истраживања РАН понудили су своје објашњење овог феномена. Молекуларни облак, сликовито говорећи, још увек „одражава“ рентгенску светлост супермасивне црне рупе, која је пре 300 година била милион пута интензивнија него сада.

Ова претпоставка је потврђена уз помоћ опсерваторије у орбити ИНТЕГРАЛ (Европска космичка агенција). За 10 година посматрања откривено је да се зрачење молекуларног облака Sgr В полако гаси, пошто црна рупа Sgr A*, која је емитовала оригиналне рентгенске фотоне засад остаје неактивна.

Без обзира на пролазну „успаваност“ Sgr A* може да се пробуди 2013. године.

Узрок је мали облак гаса који се креће директно у правцу црне рупе. Идуће године треба да јој се приближи за око 40 милијарди км (то је отприлике 270 пута више него што је растојање од Земље до Сунца). Претпоставља се да ће под утицајем сила плиме услед привлачења црне рупе молекуларни облак почети да нестаје, део материје ће „отићи“ у црну рупу, што ће довести до њене појачане активности. А то значи да астрономе и астрофизичаре очекује веома занимљива небеска представа.

(Глас Русије)