Америчка сонда LRO `разгледала` иње на дну месечевих кратера

Откривено да је 1-2 одсто површине Земљиног сателита под нечим што постоји и на нашој планети

* Нови подаци говоре да се водено иње разграђује, у најмању руку, 16 пута спорије него што се раније сматрало

АМЕРИЧКА сонда LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) фиксирала је присуство иња на дну поларних месечевих кратера где никада не доспевају сунчеви зраци, каже се у чланку Journal of Geophysical Research који је објавила група научника са Југозападног истраживачког института САД.

У том институту је патентиран један од апарата који се налази на сонди LRO - LAMP (Lyman Alpha Mapping Project). Овај апарат фиксира ултравиолентна зрачења на таласу 121,6 нанометара – тако звану линију Лајман-алфа, који пропушта или задржава атоме водоника при прелазу електрона са једне орбите на другу.

Ово зрачење емитују звезде, а и атоми водоника у међупланетарном простору тако да је LAMP омогућио да се «баци поглед» у најтамније зоне Месеца, на дно приполарних кратера – на места где је константна тама. Од 2009. године научници су, уз помоћ LRO, LCROSS и других апарата, добили потврде о присуству  воденог леда у тим зонама, као и других материја -  угљен моноксида, калцијума, живе, магнезијума и сребра.

Подаци LAMP омогућују да се потврди да лед у форми иња – који је уствари смрзнута водена пара -  постоји на површини Месеца у поменутим кратерима.

«Велики део константно затамњених области су «црвеније», односно снажније се рефлектује у ултравиолентном дијапазону од незатамњених, што говори да је  1 – 2 одсто површине Месеца под воденим ињем» - каже се у чланку.

Руководилац истраживања Ренди Гладстон (Randy Gladstone) са Југозападног института каже да је овај резултат неочекиван за научнике: «Сматрало се да међупланетарно Лајман-алфа зрачење брже разграђује водено иње него што оно успе да се акумулира».

Нови подаци говоре да се водено иње разграђује, у најмању руку, 16 пута спорије него што се раније сматрало.

Друго неочекивано откриће, апарата LAMP, су подаци о високој порозности тла у областима где никада нема сунчевог зрачења.