Русија обнавља производњу борбеног ласера

РУСКИМ „ЗРАЦИМА СМРТИ” НАМЕЊЕНО ДА НЕ ЗАСЛЕПЉУЈУ ВЕЋ ДА УНИШТАВАЈУ НЕПРИЈАТЕЉСКЕ РАКЕТЕ

  • Руски ласер ће уништавати противника емитовањем таласних дужина које на циљу стварају велику количину топлотне енергије. Он треба да делује и у ваздушном и у безваздушном простору 
  • Концерн ТАНТК у Таганрогу започео је модернизацију летеће лабораторије А-60 на бази транспортног авиона Ил-76
  • У Вороњежу се баве самим ласером, а у Москви системима за управљање и навођење. Експерименти са појединим склоповима и системима нису прекидани, а ласер у надземној варијанти фактички је готов

         НА ЗАХТЕВ Министарства одбране, руски војноиндустријски комплекс враћа се изради борбених ласера.

         Како је московском дневном листу Известија саопштио извор војноиндустријског комплекса, три предузећа – концерн ПВО „Алмаз-Антеј“ у Москви, научно-технички авио концерн „Беријев“ у Таганрогу и фирма „Химпромавтоматика“ у Вороњежу - већ су добила технички задатак за израду ласера који може да уништи корпус авиона, сателита и балистичких ракета.

         Према подацима којима располажу Известија, концерн ТАНТК у Таганрогу започео је модернизацију летеће лабораторије А-60 на бази транспортног авиона Ил-76.

         Авион је базиран на фабричком аеродрому код Таганрога. Сама лабораторија постоји од 1991. као једина од две основане у совјетско време. У лабораторији су извођени експерименти ометања оптичких глава за самонавођење непријатељских ракета, али су 2011. године радови обустављени због недостатка финансијских средстава. Опрема је морала делимично да се демонтира.

         Саговорник Известија каже да је новац сада нађен и да ће оптичко постројење добити моћнији ласер, а летећа лабораторија бити потпуно модернизована.

         - Две године авион није летео и треба га довести у ред. Радови на модернизацији авиона трајаће вероватно током читаве 2013. године под условом стабилног финансирања. Заједно са концерном „Алмаз-Антеј“ истовремено ћемо почети монтажу нових блокова ласерског постројења. Надам се да ћемо већ следеће године успети да машине подигнемо у небо и почнемо са испитивањима – изјавио је представник концерна ТАНТК.

         Према његовим речима, експериментално – конструкторски радови сада се обнављају на вишем техничком нивоу.

         Задатак претходне варијанте модела 1ЛК222 био је ометање и привремено онеспособљавање оптичких система сателита на свим орбитама. Радови на његовом формирању завршени су 2009. а на државним проверама овај производ је био оцењен као перспективан.

         На његовој основи биће обликован комплекс са побољшаним ласером за уништавање ваздушних циљева.

         - Ласер ће уништавати противника емитовањем таласних дужина које на циљу стварају велику количину топлотне енергије. Он треба да делује и у ваздушном и у безваздушном простору. Ласери се оцењују као перспективно наоружање беспилотних хиперсоничних летелица или космичких платформи.  

         Ласер 1ЛК222 је основа читавог система супротстављања ваздушно – космичкима снагама. Систем има шифровани назив „Сокол – Ешелон“, а израдили су га концерн „Алмаз-Антеј“ и КБ „Химпромавтоматика“.

         У Вороњежу се баве самим ласером, а у Москви системима за управљање и навођење. Према тврдњама ових компанија, експерименти са појединим склоповима и системима нису прекидани, а ласер у надземној варијанти фактички је готов.

         Услови у ваздуху су другачији од оних на земљи. Много тога зависи од околности у којима ће се поједини елементи активирати приликом осцилација притиска, температуре и оптерећења. За сада не знамо који авион ће носити ласерско оружје – транспортни или бомбардер, рекао је представник војно-индустријског комплекса.

         Шеф института за стратешке процене, Александар Коновалов изјавио је Известијама да слични послови у САД тешко да су успешнији од домаћих.

         - Њихови ласери су концентрисани на пресретање огромних балистичких ракета у почетној фази лета, што захтева велики капацитет и габарите ласерског постројења који се поставља на Boeing-747. Не могу да замислим – наглашава Коновалов - како пресрести интерконтиненталну балистичку ракету која има веома кратку почетну деоницу трајекторије.

         Овај експерт додаје да је ласер веома каприциозна стварчица, осетљива на рад у атмосфери, а за време облачности знатно губи на капацитету.

         Он је уверен да уништавање масивних објеката захтева велике габарите ласерских постројења, као и огромне акумулаторе.

         - Наравно, треба проучавати „зрак смрти“. Американци, например, намеравају да њима опреме бродове на којима има више места него у авиону. Али, лично не верујем у ефикасност ласера у догледној будућности, било на мору, било у космосу – додао је Коновалов.

         Независни експерт, један од аутора књиге „Нова армија Русије“, Антон Лавров, није толико скептичан. Он прво подсећа да су пројекти за заслепљивање и ометање електронских система противника стари око 30 година. За ефекат спаљивања неопходно је значајно повећање капацитета, као и суштинско побољшање фокуса снопа зрачења.

         - Можда се у тој области појавио неки успех будући да се говори о уништавању ракета. У тренутку распада СССР-а  ми смо били мало испред Американаца. Зато наше садашње заостајање није толико катастрофално као у неким другим аспектима одбране.

         Превела

         Ксенија Трајковић

 

Категорије: 

Слични садржаји

Коментари