Украјина увалила Хрватима 12 лажно модернизованих МиГ-21 који не могу ни да лете
МЕЂУ ЊИХ УМУВАЛА И ПЕТ ТАКВИХ ЛОВАЦА КОЈЕ ЈЕ БУГАРСКА ОТПИСАЛА
- Хрвати су своје „украјинце“ добили у јулу 2015-те, а почели су да се кваре практично одмах. Јер, кроз осам месеци су у употреби остала само три
- У Министарству обране Хрватске сумњају да су Украјинци фалсификовали целокупну документацију и да неке авионе, ако не све, нису уопште ремонтовали
МИНИСТАРСТВО одбране Хрватске затражило је од Украјине да му неквалитетно модернизоване ловце МиГ-21 замени другима.
Загребачки Jutarnji list, који се позвао на обавештени извор у министарству, објавио је да се ради о најмање четири авиона тог типа.
Скандал се вуче још из 2016-те када су Хрвати схватили да већина од 12 МиГ-21, које им је ремонтовала украјинска фирма „Укрспецэкспорт“, уопште не може ни да лети.
Загреб сада тражи друге авионе и позива се на уговор којим су Украјинци гарантовали да ће ремонтовани МиГ-21 бити употребљиви до 2023-ће.
У почетку је изгледало да ће тако и бити, али су „украјинци“ већ првих месеци почели да губе уље, танкови нису више држали гориво, навигација је престајала да функционише.
Један од последњих летова на таквом МиГ-21 замало није дошао главе посади.
Украјински министар одбране, Степан Полторак који је недавно боравио у Загребу, признао је да његови земљаци нису испоштовали уговор и да је „хрватским партнерима“ нанета штета.
Загреб је ремонт платио 22 милиона долара. А то је додатни разлог што је Украјина оптужена да је угрозила борбену моћ државе чланице NATO (Хрватске).
Jutarnji list је открио да је „Укрспецэкспорт“ - међу 12 модернизованих „украјинских“ МиГ-21 - умувао пет старих бугарских које је ратна авијација те земље користила од 1998-ме.
Још се испоставило да их је „Укрспецэкспорт“ од Бугара купио у деловима, а потом им преправио фабричке бројеве, префарбао и увалио Хрватима као „дубоко модернизоване ловце“.
У међувремену се сазнало и да је Бугарска- након што је отписала тих пет МиГ-21 - официјелно обавестила западну војну алијансу да их је „уништила“. Није било ни речи да су у деловима завршили у Украјини...
Хрвати су своје „украјинце“ добили у јулу 2015-те, а почели су да се кваре практично одмах. Јер, кроз осам месеци су у употреби остала само три.
У Министарству обране Хрватске сумњају да су Украјинци фалсификовали целокупну документацију и да неке авионе, ако не све, нису уопште ремонтовали.
Jutarnji list је оценио да је подвала са МиГ-21 „највећи скандал у историји хрватске армије“.