Којом ће пругом руски кредит?
ОШТРА ПОЛЕМИКА ОКО УПОТРЕБЕ РУСКОГ КРЕДИТА ЗА ЖЕЛЕЗНИЦУ ИЗМЕЂУ МРКОЊИЋА И СИМОНОВИЋА
ПРЕУСМЕРЕЊЕ новца од руског кредита са пројекта пруге Лозница - Ваљево на пругу од Београда до Новог Сада које су затражиле српске железнице изазвало оштру полемику између ресорног министра и првог човека Железнице.
Руски кредит од 800 милиона долара требао би у наредних пет година да у потпуности обнови српске железнице. За ову суму реконструисаће се пруга од Београда до Панчева, део Коридора 10, пруга Београд - Бар, али је предвиђено да се заврши пруга Лозница - Ваљево која се већ годинама провлачи кроз планове, а никако не довршава.
Преусмерење новца са пројекта пруге Лозница - Ваљево на пругу од Београда до Новог Сада које су затражиле српске железнице изазвало је оштру полемику између ресорног министра и Железнице.
У Железницама тврде да су у разговорима са Русима добили обећања да преусмеравање кредита са пруге Ваљево - Лозница на пругу Београд - Нови Сад неће представљати проблем за реализацију пројекта.
„Овим новцем, а вредност је 300 милиона долара, капитал бисмо пребацили на двоколосечну пругу подигли на 120 километара на сат и свели воз Нови Сад - Београд на 45 минута“, каже Драгољуб Симоновић, директор Железнице Србије.
У Министарству саобраћаја сматрају да би свако одустајање од пруге Лозница - Ваљево представљало озбиљан ударац формирању стратешки битне мреже транспортних пруга у Србији чије је планове усвојила Европска унија.
„Подсећам руководство железница и неке министре да мастер план саобрасћаја у Србији урађен до 2020. године уз финансирање ЕУ, дакле то што Европе прихвата, дефинише шта су наше обавезе у саобраћају“, каже Милутин Мркоњић, министар саобраћаја.
Према његовим речима, пруга Ваљево - Лозница је врло важан сегмент одмах иза Коридора 10, а за Коридор 10 нема пројеката.
„Пруга је једини изграђени део јужне балканске трансферзале који иде испод Коридора 10 и она је за нас услов“, каже Мркоњић.
Да ли ће доћи до преиначења одређених ставки из уговора са Русима остаје да се види у наредним недељама јер су први радови по већ израђеним пројектима најављивани за пролеће ове године.
Оно што је битно рећи, а подвлаче у Министарству саобраћаја да се о овом кредиту разговарало скоро три године и да због наше немарности и непостојања планова он није био раније реализован.