Перовић: Ми са литијама можемо да спојимо Божић са Божићем и Савиндан са Савинданом

РЕКТОР ЦЕТИЊСКЕ БОГОСЛОВИЈЕ ОБРАТИО СЕ ОКУПЉЕНИМА ИСПРЕД МАНАСТИРА САВИНА

Поглед на херцегновску литију с крова

* „Ми, бранећи светиње, бранимо и ову државу. Они који су по лудој памети писали овај закон написали су да ће цркве и манастири бити онога који је пре 1918. правио те манастире. Па да видимо ко је правио те цркве. Ево, овај манастир иде право путем владика Љубибратића у Тврдош јер су га они градили. Манстир Морача, који су подигли Немањићи, а један од најљепших манастира, иде Немањићима. Пива иде Соколовићима, епископима херцеговачким и патријарсима пећким. Ђурђеви ступови Немањићима...“

* „Пробала је држава да се суди са Црквом за Ћипур и за Крушевац, у парничном поступку, пред судовима ове земље. Нисмо ишли у Београд ни у Требиње и - добила је Митрополија спор. Значи, не иде им. Не можеш украсти пред судовима! И шта су онда направили? Закон по којем ћемо између Владе и Цркве расправљати шта је чије и то у катастру који је подређен Влади. Ту ћемо утврдити шта је чије! Е, па не дамо светиње!

* „Сада само треба да видимо на која се врата излази... Све се добро зна, нисмо пали с Марса. Господину предсједнику да поручимо да нема потребе да у 21. вијеку заокружује, или прави или утврђује идентитет Црногораца јер смо ми Црногорци стари барем 1 000 година и добро знамо и ко смо и шта смо и без његових закона. А Бога ми и ви Бокељи мало боље знате ко смо и шта смо!

__________________________________________________________________________

        БЕСЕДЕЋИ испред манастира Савина, пред хиљадама грађана Херцег Новог, ректор Цетињске богословије, отац Гојко Перовић поручио је да народ Црне Горе, који је данима у молебним ходовима и молитвама, бранећи светиње брани заправо државу Црну Гору.

        Власти у Црној Гори је послао поруку да нема потребе да у 21. веку утврђује идентитет Црногораца, јер Црногорци 1000 година знају ко су и шта су.

        - Наш народ зна, ако ниједан други зна овај овдје, колико се царстава промјенило, држава од када је овај манастир направљен. Велика су царства увијек била и мијењала се, али наш народ је знао да постоји велико царство које је горе на небу. И знао је сваки мудри владар да у његовој држави, поред тога што има амбасаду Америке, Русије, Британије и свих тих великих земаља, добро је да има амбасаду небескога царства у своме граду, у својој држави. Само лудоме је могло пасти на памет да каже да ће та амбасада небескога царства сад бити моје, моје државе. То никоме пало није никад на ум - рекао је отац Перовић и у бесједи истакао да се вјековима знало коме су манастири посвећени и коме су намјењени:

        - Иван Црнојевић “последњи српски владар који се склонио под ловћенским кршем бјежећи од турске најезде”, склонио се у До, тамо испод Ловћена и посветио манастир Пресветој Богородици (као што је и овај манастир Савина посвећен мајци Божијој) и рекао: “Ово остављам цркви и да никоме случајно послије мене кад дође или неко од мога рода, неко други коме Бог буде дао да влада овдје, да не падне на памет да то узме од цркве и препише себи”. Петнаести вијек!

        Па кад је књаз Никола стао мало на ноге и ојачао своју државу, у „Гласу Црногорца“ има записано, рекао је 1895: “Обнављам ову светињу коју је изградио Иван Црнојевић да се зна да ово остаје цркви да би црква напредовала на благослов народа”. И тачно књаз Никола каже који је то народ и православае црква. То се зна.

        А да не би, пошто је књаз Никола био пјесник, да је то његова пјесма, Валтазар Богишић који је написао Општи имовински законик, како причају данас правници, јер ја нисам правник, он је отац свих црногорских правника. Тај отац црногорских правника у томе дјелу каже: “постоји више имаоца, односно оних људи који имају имање у Црној Гори. Једно је држава, друго је црква, треће је приватна својина. То се знало прије 150 година -рекао је ректор Цетињске богословије и истакао да народ и свештенство који излазе на литије оптужују да руше црногорску државу.

        – Ми управо, бранећи светиње, бранимо и ову државу, јер када би било по лудој памети оних који су писали овај закон, а написали су да ће то бити онога који је прије 1918. правио те манастире. Па да видимо ко је правио те цркве. Овај манастир иде право путем владика Љубибратића у Тврдош јер су га они градили. Манстир Морача који су подигли Немањићи, један од најљепших манастира, иде Немањићима. Пива Соколовићима, епископима херцеговачким и патријарсима пећким. Ђурђеви Ступови Немањићима – казао је отац Перовић и поручио:

        - Ми смо убачени елементи истине, јер волимо само истину и да кажемо само истину. Досад није било владара да каже да оно што је црквено постаје државно, нити је данас у Европи ико написао закон сличан овом. У Европи нема Закона о вјерским слободама у који су удробљена имовинска питања и питања својине. Нема таквог закона као што су се сјетили наши научници да направе такав закон каквог нема нигдје на свијету - рекао је отац Перовић.

        Ректор Цетињске богословије осврнуо се и на ноћ када је усвојен Закон о слободи вјероисповјести уз оцјену да је закон усвојен у оно доба ноћи када су хапсили Исуса Христа и повели га на распеће, а сваки нормалан посао, казао је он, ради се по дану.

        Поручио је и да се добро зна шта се ради иза поноћи када поштен народ спава, гђе се иде и шта се ради.

        - Ми смо грађани ове државе колико и они и не могу нам мјерити колики смо Црногорци ни колики смо Срби. У овој нашој држави прије 27. децембра било је закона по коме си се могао судити ако мислиш да је нешто твоје а не моје, имао си законе о имовинско-правним односима, о државном катастру, о парничном поступку, о управном поступку. Али, пробала држава да се суди за Ћипур и за Крушевац, у парничном поступку, пред судовима ове земље. Нисмо ишли у Београд ни у Требиње и - добила је Митрополија спор. Значи не иде им. Не можеш украсти пред судовима!

        И шта су онда направили?

        Закон по којем ћемо између Владе и Цркве расправљати шта је чије и то у катастру који је подређен Влади. Ту ћемо утврдити шта је чије! Е па не дамо светиње! – поручио је Гојко Перовић уз закључак да је све свима јасно, те да сада само треба да видимо на која се врата излази.

        - Све ће мање бити отворених врата. Зато се молимо пресветој Богородици са овога мјеста да просвјетли ум људима да се не натежемо, да се не гужвамо, не потежемо. Све се добро зна, нисмо пали с Марса. Господину предсједнику да поручимо да нема потребе да у 21. вијеку заокружује, или прави или утврђује идентитет Црногораца јер смо ми Црногорци стари барем 1 000 година и добро знамо и ко смо и шта смо и без његових закона. А Бога ми и ви Бокељи мало боље знате ко смо и шта смо! Све у миру да прође. У миру и стрпљењу. Ми можемо овако до љета и да спојимо Божић са Божићем и Савиндан са Савинданом – рекао је на крају беседе отац Перовић.

        У уметничком програму вечерас код манастира Савина наступиле су Љиљана Поповић, Тамара Ратковић, Светлана Бубања и деца са веронауке из Кута.

 

Категорије: 

Слични садржаји

Коментари