Американци конструисали прву земаљску летелицу коју покрећу јонски мотори

ПРВИ ПУТ ЈЕ "ЈОНСКИ АВИОН" ПРЕЛЕТЕО 55 МЕТАРА ЗА 12 СЕКУНДИ И ПРИТОМ ПОТРОШИО 900 ВАТИ ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЈЕ

* У затвореном простору су успешно тестирали минијатурни авион масе два и по килограма са крилима која у распону имају пет метара, асли тврде да је пред јонским моторима велика будућност

* Идеја јонског мотора уопште није нова. Њоме су се још пре 55. Отада је било конструисано неколико апарата са јонским моторима. То су бвиле совјетске сонде из серија "Метеор" и "Космос", климатски сателит GOCE, сонде НАСА Deep Space 1 и Dawn, јапанска међупланетарна станица "Хајабуса" и низ других летелица. Међутим, сви ти мотори за услове на Земљи имају велики недостатак – премалу снагу

______________________________________________________________

         НАУЧНИЦИ са америчког масачусетског технолошког института (MIT) направили су  авион који покрећу `ваздушни` јонски мотори и успешно га тестирали у затвореном простору.

         Лет је трајао свега 12 секунди, али је историјски – наводи се у чланку објављреном у часопису Nature.

         „Наша машина се прва у свету подигла у ваздух захваљујући мотору без покретних делова. То отвара пут конструкцији потпуно бешуних летелица. Веома простих по својој механици, а у атмосферу неће избацивати никакве гасове од сагоревања“ – наглашава Стивен Барет који предаје астронаутику на MIT.

         Идеја јонског мотора уопште није нова. Њоме су се још пре 55. Отада је било конструисано неколико апарата са јонским моторима. То су бвиле совјетске сонде из серија "Метеор" и "Космос", климатски сателит GOCE, сонде НАСА Deep Space 1 и Dawn, јапанска међупланетарна станица "Хајабуса" и низ других летелица.

         Све су имале мање-више исте предности и недостатке.

         С једне стране, јонски мотори су веома економични, треба им веома мало горива. Али,  с друге стране, имају и веома малу снагу. Зато веома споро и убрзавају и коче, па нису нимало подесни за слање људи на месец.

         Зато их Барет и његове колеге и не сматрају заменом брзом за млазне авионе и ракете. Али, сматрају погрешним багателисање јонских мотора.

         Инженери и физичари са MIT открили су, наиме, нови метод јонизације ваздуха за који тврде да ће снагу јонских мотора у догледно време повећати неколико пута.

         Утврдил и су да крило нарочитог облика прекривено танком мрежом електрода може изазивати специфичну ланчану реакцију у ваздуху, `присиљавајући` слободне електроне да се сударају са неутралним молекулима и да из њих избијају друге честице услед чега се простор око летелице претвара у „супу“ са великом количином јона и других честица.

         Барет и његови су уверени: ако се та „супа“ буде налазила унутар електричног поља – наелектрисање честице ће се кретати у смеру себи супротног пола, сударати се са неутралним молекулима и присиљавати их да се крећу у супротном смеру. Тако ће се стварати јонски ветар који ће имати „прилично велику снагу“...

         Американци су, тврде, већ утростручили снагу свог јонског мотора, подигавши је са 1% до 2,4%.

         Њиме покрећу засад само минијатурни авион масе два и по килограма са крилима која у распону имају пет метара.

         Тај авион је прелетео 55 метара за 12 секунди. Притом је потрошио 900 вати електроенергије.

         Барет и тим око њега су уверени да ће све битне показатеље наредних година „битно побољшати“ и да јонски мотори и авиони имају будућност.

 

Категорије: 

Слични садржаји

Коментари