Архангелск обележио 320 година од оснивања првог руског бродоградилишта
СЕВЕРНИ РУСКИ ГРАД ЈЕ 1693. ВАТРОМЕТОМ ДОЧЕКАО ПЕТРА ВЕЛИКОГ КОЈИ ЈЕ УДАРИО ТЕМЕЉЕ РУСКОЈ ПОМОРСКОЈ МОЋИ
НА СЕВЕРУ Русије, у Архангелску, одржане су свечаности поводом важног датума. У знак сећања на дан када су у Соломбалском бродоградилишту – далеке 1693. године - биле положене кобилице првих бродова, који су отворили Русији пут у светске океане.
Оснивач руске бродоградње је цар Петар Први, који није могао да замисли економску моћ државе без флоте.
И те 1693. са ватрометом су у Архангелску дочекали младог цара, у Соломбалу за њега је изграђен Архангелски дворац, где је живео готово два месеца.
„Овде је цар видео велики број страних застава, - прича Игор Гостев - старији научни сарадњик у Архангелском етнографском музеју, - Архангелск је у то време представљао главну европску фасаду Русије, трговачку и дипломатску капију империје“.
Први одлазак на север одушевио је Петра Великог. Исте године је наредио да се у Архангелску оснује адмиралитет и дао прву државну наруџбину на изградњу великог војног брода.
На пролеће 1694. Петар поново долази у Архангелск и учествује у спуштању „на воду“ фрегате „Свети Павле“.
У Соломбалу, у фабрици „Црвена Ковачница“ су сачувани остаци пристаништа - сведока овог историјског догађаја.
У Архангелском музеју је такође сачуван трометарски крст, који је Петар лично истесао као подсећање на чудесно спасење своје јахте за време буре приликом путовања на острво Соловки.
Данас се у бродоградилишту у Северодвинску граде ратни бродови, који чине нуклеарну основу руске војне моћи.
Припајањем фабрике „Црвена Ковачница“ концерну „Звездица“ проширени су могућности цивилне бродоградње, оценио је директор фабрике Николај Васјков. Сада имамо могућност да се бродови ремонтују у свако годишње доба, да се ради пун циклус ремонта и модернизације пловила запремине до девет хиљада тона.
На територији фабрике „Црвена Ковачница“ се планира изградња индустријске зоне поморске базе намењене за испитивање, као и производња течног природног гаса уз његово даље транспортовање бродовима. Такав тип превоза омогућава уштеде средства која би била потрошена на изградњу гасовода.
За запослене ће бити изграђено око 600 станова и вртић.