Откривен астероид који опонаша орбиту Земље

Успех шпанске опсерваторије Astronomico de La Sagra

* Новооткривени астероид добио ознаку «2012 DA14», а већ израчунато да ће се Земља и управо уочени астероид 2013. године проближити на растојање нешто веће од 680 хиљада км од центра Земље, односно на две дужине између Земље и Месеца

* У случају судара са Земљом,  ово мало небеско тело (60 метара у пречнику) изазваће штету сличну оној коју је изазвао Тунгуски  метеорит у Сибиру

АСТРОНОМИ из шпанске опсерваторије Astronomico de La Sagra открили су 23. фебруара астероид са уникалном орбитом која практично копира трајекторију кретања Земље око Сунца.

Израчунавши трајекторију кретања овог небеског тела, које је добило ознаку «2012 DA14», у Институту астрономије дошли су до закључка да ће се Земља и поново откривени астероид 2013. године проближити на растојање нешто веће од 680 хиљада км од центра Земље, односно на две дужине између Земље и Месеца. Астероди се 16. фебруара налазио на растојању од Земље на 2,5 милиона километара.

Диаметар астероида« 2012 DA14» износи 60 м.

— Кроз 2–3 године под дејством одступања Земље као привлачеће планете, тај астероид ће и сам променити орбиту.

Постоје два сценарија: при повољном стицају околности -  ово космичко тело ће одлетети у космос, а Земља неће бити угрожена – проценио је научни сарадник руског Института за астрономију РАН Сергеј Наројенков. И наставио — А лошијој варијанти развоја догађаја - «2012 DA14» може да се судари са Земљом. Уколико се то деси, последице ће бити упоредиве са рушилачком снагом коју је изазвао познати Тунгуски метеорит. Простор који ће бити угрожен по површини одговара територији Москве у оквирима Московског прстенастог аутопута.

Због уникалне орбите «2012 DA14» сличне трајекторији Земље, научници РАН су назвали објекат «условним сателитом Земље».

— То што је овај објекат стално присутан поред наше планете условни је разлог да буде сматран сателитом Земље. Највећа удаљеност, на коју он одлази од Земље, износи 75 милиона км, што је растојање које је једнако половини растојања Земље од Сунца – објаснио је Наројенков. — Земља и астероид све време играју игру случну дечјој игри жмурке: прво се објекат креће испред Земље па се онда приближи нашој планети. Након тога замене места и поново се сустижу.

Други научници се током викенда нису упознали са рачуницама Института за астрономију РАН и зато нису желели да коментаришу добијене резултате.

— Највероватније да се ради о такозваном квазисателиту – каже Александар Девјаткин, заменик директора Пулковске обсерваторије. — Класичан сателит се мора окретати око Земље. А када се «врти» око једног дела Земље, само на кратко постане сателит, па након неког времена одлази и више то није.

— Откривање овог астероида — јединствен је догађај у научним круговима пошто је овај условни сателит Земље био откривен први пут – каже Наројенков. — Кинески научници су у свом раду «Окупљање астероида око земље» истраживали неколико објеката и нису открили ни један сателит на орбити која се односи на Земљу.

По мишљењу Александра Девјаткина даље понашање недавно откривеног објекта, тешко је дугорочно прогнозирати.  За сада, сматрају астрономи, не треба сматрати да је овај астероид опасан.