Амерички научници тврде да је сонда „Војаџер-1“ напустила Сунчев систем

ВЕЋ ЈЕ НАЈУДАЉЕНИЈИ КОСМИЧКИ АПАРАТ ОД ЗЕМЉЕ,

А НАЛАЗИ СЕ 18,7 МИЛИЈАРДИ КИЛОМЕТАРА ОД СУНЦА

• NASA не потврђује да је сонда већ ушла у међузвездани простор, али ако јесте - онда је Војаџер - 1 први људски апарат у историји који је напустио Сунчев систем, а човечанство је постало „међузвездана цивилизација“
  • Нови прорачуни показују да на граници хелиосфере постоје велика „магнетна острва“ која су спојена са интерзвезданим магнетним пољем

АМЕРИЧКИ физичари са универзитета Мериленд - који су израдили нови модел одређивања космичких граница, па и граница хелиосфере - објавили су своје налазе у часопису Astrophysical Journal Letters.

А њихова главна тврдња је да је сонда Војаџер-1 - без обзира на изјаве NASA - још у лето 2012. године напустила Сунчев систем.

Две сонде близанци Војаџер-1 и Војаџер-2 лансирани су 1977. године у оквиру пројекта за изучаваање гигантских планета и рубова Сунчевог система. Тренутно је Војаџер-1 најудаљенији космички апарат од Земље - налази се на растојању од 18,7 милијарди километара од Сунца.

И  остали научници очекују да ће она у најскорије време напустити Сунчев систем и изаћи у међузвездани простор - односно да ће прећи границу хелиосфере, тј. „мехура“ који чине сунчев ветар и сунчево магнетно поље.

У августу 2012. године апарати на сонди су „осетили“ нагле промене услед космичког зрачења различитог порекла.

Током неколико дана зрачење протона и алфа-честица са енергијом од 1,9-2,7 мегаелектроволти које долазе од Сунца смањено је за 300-500 пута.

При том је интензитет галактичких космичких зрачења двоструко порастао. Сматра се да је управо то знак да је сонда изашла у међузвездани прострор. У том случају Војаџер - 1 био би први вештачки објект у историји који је напустио Сунчев систем, а човечанство би постало „међузвездана“ цивилизација.

Међутим, представници NASA и даље изјављују да је засад рано говорити да је летелица изашла у међузвездани простор јер апарати сонде нису регистровали промену правца сила магнетног поља, а то значи да се апарат још налази у хелиосфери и да још није регистровао галактичко поље.

Марк Свисдак са универзитета Мериленд и његове колеге предлажу свој модел устројства хелиопаузе - односно хелиосфере који би објаснио све ефекте које је на свом путу регистровао Војаџер, посебно одступања у осцилацији честица, што претходни модел није могао да објасни.

Нови прорачуни показују да на граници хелиосфере постоје велика „магнетна острва“ која су спојена са интерзвезданим магнетним пољем. Моделирање је показало да при кретању кроз ту „порозну“ средину настају осцилације густине честица сунчевог и галактичког порекла - слично ономе што је фиксирао Војаџер.

Истовремено линије силе у међузвезданом пољу могу се сјединити са спољашњим међузвезданим пољем, што значи да сонда неће осетити промену правца.

„Модел показује да је граница хелиосфере порозна вишеслојна структура „пробијена“ магнетним пољем. Тај модел, упркос претходним закључцима, показује да је Војаџер-1 већ прешао границу између гелиосфере и међузвездане средине“ - наглашава се у тексту у Astrophysical Journal Letters.

Г. Шимпрага