Амерички професор Вучић против линија БГ-метроа како их предлаже Вучићева власт
ВУКАН ВУЧИЋ ИЗ ФИЛАДЕЛФИЈЕ ЈЕДИНО ЈЕ САГЛАСАН ДА МЕТРО ТРЕБА ПОЧЕТИ - ШТО ПРЕ
Вукан Вучић
- Наводећи да је учествовао у планирању метроа и регионалних железница у Хамбургу, Сан Франциску, Риму, Буенос Аиресу, Пекингу, Москви и многим другим градовима, Вучић је додао да су сада предложене две линије метроа у Београду планиране на начин који би сваки стручњак за пројектовање метро система сматрао да су технички и експлоатационо фундаментално погрешне
- УПОЗОРЕЊЕ 1: „Укрштање метро линија 1 и 2 под Београдом на води би захтевало станицу са три подземна нивоа, што би било грађевински веома тешко и скупо, а локација није у зони која привлачи много путника. Да ли би онда линија 2 ишла тунелом испод Саве?“
- УПОЗОРЕЊЕ 2: „Тврдње да линија 1 може да се изгради за неколико година су потпуно нереалне. Београђани у центру града, који би користили линију 2, вероватно не би то дочекали за много деценија, или би их користила тек њихова деца. Београду треба метро што пре, али једина алтернатива која би била гора би било улагање у лоше планирану мрежу. Предложене планове треба да критички оцене компетентни стручњаци и да их драстично ревидирају“
АКАДЕМИК и професор саобраћаја и урбанизма на Пенсилванијском универзитету у Филаделфији Вукан Вучић оценио је да Београду метро треба што пре а не у далекој будућности и да је нелогично и крајње рискантно улагати у линије којима дневно неће путовати десетине хиљада путника.
„Београду треба метро што раније, а не у некој имагинарној будућности. Улагање у линије које не иду где десетине хиљада путника дневно путују, него возити полупразне возове куда путници не путују је нелогично и крајње рискантно“, навео је Вучић, који је био члан Комисије за планирање метроа у време док је градоначелник био Драган Ђилас.
Вучић је, у писму медијима, навео да је тај тим препоручио прву линију метроа дуж Булевара краља Александра од терминуса Устаничке кроз центар Београда са станицама код Трга Републике и код Кнез Михаилове улице, затим до новог моста паралелног Бранковом мосту, онда кроз Нови Београд Булеваром Зорана Ђинђића до Творничке улице.
Друга линија је била од Жаркова преко Бановог Брда до Сајма, где улази у тунел до Прокопа, онда преко Славије, дуж Српских владара до Трга Републике, где се укрстила са линијом 1, а оданде је наставила Булеваром деспота Стефана, према Карабурми.
„Ове линије су решиле највећи саобраћајни проблем у Београду, везу између центра Београда и Новог Београда. Аутобуски превоз на овој релацији је претрпан и незадовољавајући још од градње Новог Београда и студентског града, одакле хиљаде студената морају сваког дана да путују у центар Београда“, навео је Вучић и додао да је власт Београда под градоначелником Синишом Малим одбацила тај пројекат као безвредан и сменила цели тим.
Додао је да је постављен тим који је применио принципе планирања који одређује линије метроа према неким усвојеним инвестицијама у земљишта и делове града као што је Макиш, Београд на води и Ада Хуја, без обзира на чињеницу да линије тада иду где не иду велики токови путника.
„То доводи до експлоатације возова метроа са ограниченим бројем путника, док би најоптерећеније линије остале у таквом стању и не би осетиле никакво побољшање. Центар Београда би добио мање користи него пусти Макиш и Београд на води“, рекао је Вучић и оценио да се та методологија пројектовања понекад примењује у градовима који већ имају мрежу линија метроа и онда могу да инвестирају у нове линије које ће можда бити функционално оправдане у будућности.
Наводећи да је учествовао у планирању метроа и регионалних железница у Хамбургу, Сан Франциску, Риму, Буенос Аиресу, Пекингу, Москви и многим другим градовима, Вучић је додао да су сада предложене две линије метроа у Београду планиране на начин који би сваки стручњак за пројектовање метро система сматрао да су технички и експлоатационо фундаментално погрешне.
Вучић је као примере стручних грешака навео да терминуси метро линија треба да буду подцентри стамбених насеља, трговачких центара или пословних зграда, а да „линија 1“ иде између две празне површине.
„Линије аутобуса и трамваја могу да конвергирају, али градња огромног паркинга за ауто возаче да оставе аутомобиле је решење примењено у неким градовима у САД који имају бескрајна ауто-зависна предграђа, а не толико за европске градове који немају тако раширена предграђа. Инвестирање у дуге линије метроа до тако удаљених поља не би било оправдано“, навео је Вучић.
Додао је да је стручна грешка што изгледа да ниједна метро линија неће дотаћи тзв. Београд центар станицу.
„Укрштање метро линија 1 и 2 под Београдом на води би захтевало станицу са три подземна нивоа, што би било грађевински веома тешко и скупо, а локација није у зони која привлачи много путника“, рекао је Вучић и упитао да ли би онда линија 2 ишла тунелом испод Саве.
Он је навео да према плану центар Београда има само једну метро станицу на Тргу Републике и да одатле линија 2 иде источно не под Булеваром краља Александра, него испод зграда јужно од њега, додавши да није јасно како би се та траса градила и како би утицала на околне уске улице.
„Планирање метроа за време градоначелника Ђиласа је укључило геолошке студије дуж његових траса. Садашњи предлози за тунеле на Новом Београду очигледно нису извршили такве анализе“, навео је Вучић.
Према његовим речима, Београд треба да учи од градова сличних њему, као што су Будимпешта, Беч, Праг и Минхен.
Вучић је рекао да примери других европских градова показују да су они имали поуздано финансирање, али су чак и са тиме градили просечно око један километар метроа годишње.
„Ако би Београд успео да гради тим темпом, тврдње да линија 1 може да се изгради за неколико година је потпуно нереална. Београђани у центру града који би користили линију 2 вероватно не би то дочекали за много деценија, или би их користила тек њихова деца. Београду треба метро што пре, али једина алтернатива која би била гора би било улагање у лоше планирану мрежу. Предложене планове треба да критички оцене компетентни стручњаци и да их драстично ревидирају“, рекао је Вучић.
Бета