Астрофизичари почели потрагу за „петом силом“ и невидљивим делом Васељене

ВАЖНУ УЛОГУ У ТРАГАЊУ ИМАЋЕ МАШИНА „PADME“ ПОСТАВЉЕНА ПОРЕД РИМА

Padme

* Шансе за успех засад нису велике, али учесници пројекта су уверени: ако „пета сила“ буде откривена – то ће бити једно од највећих достигнућа у историји физике

* Један од учесника пројекта је астрофизичар са Римског универзитета Sapienza Мауро Раги који наглашава: „Тренутно ми не знамо  од чега је 90 одсто Васељене. Ако нађемо тамну силу, пету силу – то ће потпуно изменити наше поимање Свемира. То ће нам открити нови свет и помоћи нам да схватимо честице и силе које формирају тамни сектор“

* За почетак ће унутар машине Padme бити проверено шта се догађа – и шта се добије -када се дијамантска фолија дебљине десетог дела милиметра `бомбардује` позитронима као честицама тамне материје

___________________________________________________________________________

АСТРОФИЗИЧАРИ почињу потрагу за „тамном силом“ – петом фундаменталном силом Васељене за коју верују да човечанству може откритив „пролаз“ ка сфери свемира који је све досад недоступан човековим и чулима и апаратима.

Како пише лондонски The Guardian, учесњници новог пројекта претпостављају да је „тамна сила“ – мост између нама добро познате материје и невидљивог „тамног сектора“ који чини већи део космоса.

Шансе за успех уопште нису велике, али учесници пројекта су уверени: ако „пета сила“ буде откривена – то ће бити једно од највећих достигнућа у историји физике.

The Guardian преноси да физика објашњава само 4 одсто Васељене и то – само нама видљивог дела.

Све остало је од тамне материје око галаксија и још тајанственије тамне енергије – супстанце која крије објашњење због чега је космос бескрајан и због чега се непрекидно шири.

„Тренутно ми не знамо  од чега је 90 одсто Васељене. Ако нађемо тамну силу, пету силу – то ће потпуно изменити наше поимање Свемира. То ће нам открити нови свет и помоћи нам да схватимо честице и силе које формирају тамни сектор“.

Раги и његове колеге сматрају да постоје и природне силе које утичу на честице тамне материје. Ради потраге за њима, током септембра ће у Националном институту атомске физике код Рима пустити у рад машину коју су назвали Padme.

Њен задатак ће бити потрага за „петом природном силом“. За почетак, њоме ће проверити шта се догађа када се дијамантска фолија дебљине десетог дела милиметра `бомбардује` позитронима као честицама тамне материје.

Када позитрони ударе у ту `фолију`треба да се одмах слију са електронима и нестану ослободивши малу количину енергије.

Та енергија – при нормалним условима – треба да буде регистрована као два фотона светлости.

Међутим, ако пета природна сила постоји – догодиће се нешто друго.

Уместо два видљива фотона, појавиће се само једна честица позната као „тамни фотон“.

Та хипотетичка елементарна честица треба да је еквивалент честици светлости у „тамном сектору“ Васељене. И, треба да садржи и одговарајући набој тамне електромагнетне силе.

За разлику од нормалних честица светлости, невидљиву светлост – произведену у Padme         - неће успети да региструју никакви инструменти.

Током експеримената биће упоређивани енергија и смер позитрона са његовим резултатима.

Раги и његове колеге се надају да ће бити у стању да са сигурношћу објаве да ли су открили „тамну елементарну честицу“ и колика је њена маса.

С обзиром да `нормални фотони` немају масу – уверени су да `тамни фотони` треба да је имају. Зато је је Padme конструисан тако да може да региструје честице чија је маса 50 пута мања од масе електрона.

Учесници пројекта рачунају да ће – ако `тамни фотони` заиста постоје – бити у стању да проникну у њихову природу и да се утврде на какве се честице даље распадају.

А онда и да открију: какав утицај имају на нама познати свет, а и – каква је Васељена која је изван досега наших инструмената и наших научних спознаја и могућности поимања.