Американци и Французи праве нови надзвучни путнички авион

УДРУЖУЈУ СЕ „БУМ СУПЕРСОНИК“ И ПРОЈЕКТАНТСКА КОМПАНИЈА „ДАСОА“

* Могући млазњак који би "Бум" производио, назван "Увертира" (Ouerture), требало би да већ 2023. године полети брзином од 2,2 Маха - 2,2 пута брже од звука. Имаће делта крило попут "Конкорда", труп од угљеничних влакана и турбо-млазне моторе с троструким турбинама

* „Увертира“ ће у првој верзији имати 55–75 седишта, сва у 'бизнис класи' и цена ће бити као и бизнис класе осталих компанија, а не знатно виша

* Лет од Токија до Лос Анђелеса трајао би шест уместо десет сати

______________________________________________________________________

        ПУТНИЧКИ авиони надзвучне брзине могли би ускоро поново бити на небу јер се млада приватна америчка фирма "Бум суперсоник" (Boom Supersonic) уортачила с пројектанском компанијом старог француског аеронаутичког џина "Дасо" (Dassault Systemes) у подухвату да направи нови авион који ће драстично скратити путовања, пише данас на сајту америчког пословног часописа "Форбс".

        Постојао је само један успешан суперсонични путнички авион британско-француски "Конкорд". Летео је од 1976. до 2003. године, уз такмаца "Тупољев ТУ-144" који је 1970-их неколико година превозио пошту у Совјетском Савезу, а путнике мање од годину дана 1978. пре но што је повучен из саобраћаја.

        Јула 2000. године "Конкорд" "Ер Франса" се срушио током полетања из Париза, усмртивши свих 109 људи у авиону и четворо на земљи. Уследили су терористички напади 11. септембра 2001. у САД, растуц́и трошкови одржавања и пад продаја карата, те је и "Конкорд" пензионисан, октобра 2003. године. Од тада само неки војни авиони лете брже од звука.

        Сада "Бум суперсоник" жели да лет бржи од звука врати цивилном становништву. Основана 2014. године, та компанија је децембра пошле године прикупила 100 милиона долара, чиме је њена укупна финансијска актива достигла 141 милион долара.

        Могући млазњак који би "Бум" производио, назван "Увертира" (Ouerture), требало би да већ 2023. године полети брзином од 2,2 Маха - 2,2 пута брже од звука. Имаће делта крило попут "Конкорда", труп од угљеничних влакана и турбо-млазне моторе с троструким турбинама. Пројектован је тако да превазиђе проблеме које је имао "Конкорд".

        " 'Увертира' ће у првој верзији имати 55–75 седишта, сва у 'бизнис класи' и цена ће бити као и 'бизнис класе' осталих компанија", а не знатно виша, како је било с "Конкордом" који је често летео углавном празан рекао је софтверски инжењер Џош Крал, суоснивач и потпредседник "Бума" за технологију.

        Авион ће имати и друге одлике привлачне путницима. На пример, имац́е само по један ред седишта са сваке стране трупа, без средишњег реда, те ће сви бити близу прозора што ће дати конкурентску предност авиокомпанијама које га буду користиле, рекао је Крал.

        Пре но што "Бум" буде способан да изгради "Увертиру" у свој њеној величини, мора да најпре докаже квалитет њене основе. Да би то учинили, развијају мали прототип, XБ-1 или "Бејби Бум", авион-двосед за демонстрацију.

        У тој фази су се и удружили са "Дасо Системс", глобалним консултантом специјализованим за 3Д-дизајн, инжењеринг, 3-Д ЦАД, моделирање, симулацију и управљање подацима и процесима.

        Користе ново решење "Дасоа" названо Reinvent the Sky, лансирано прошле године за подршку мањим иноваторима и стартапима у ваздухопловству да постигну беспрекоран дизајн и инжењеринг, а самим тим ефикасност летелице.

        "Бум" вредно ради на прототипу и већ децембра ће XБ-1 бити спреман, а први лет је следеће године, најавио је Крал.

        "Бум" намерава да партнерство с "Дасоом" настави и када пређе на производњу путничких авиона пуне величине, те већ раде на захтевима пројектаната и спецификацијама, користећи и "алат" ЕНОВИА за управљање животним циклусом производа, да би покренули сарадњу с кооперантима и управљање будућом производњом.

        Компанија "Бум" види огромне могућности на хоризонту.

        "Уз постојеће прописе о регулисању летова авиона наџвучне брзине, у свету постоји преко 500 потенцијалних рентабилних рута за 'Увертиру', укључујући многе у Азији, од које се очекује да ће донети готово половину раста броја путника у авионима света у наредних 20 година", објаснио је Крал.

        "Замислите лет од Токија до Лос Анђелеса за шест уместо за десет сати, или од Токија до Бостона за мање од девет сати уместо за 13 рачуна се да такве руте имају очекивану потражњу за чак 1.000 авиона наџвучне брзине", изјаво је потпредседник "Бума".

        Крал је за "Форбс" рекао да се све своди на постизање првобитног циља "Бума": "Да свет учини драстично приступачнијим смањујући трошкове, време и гњаважу током путовања".

        (Бета)

 

Категорије: 

Слични садржаји

Коментари